11 پله طلایی در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی | سینا حسینی

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌تواند نقشی بسیار مثبت در بازاریابی محتوایی داشته باشد. بسیاری از افراد برای شروع فعالیت در شبکه های اجتماعی، به دنبال راهی برای شروع، رشد و افزایش درآمد هستند. داشتن یک استراتژی ساده و کارآمد می‌تواند کمک بزرگی در این مورد بکند. استراتژی شبکه های اجتماعی تمام کارهایی که باید انجام بدهید یا ندهید را مشخص می‌کند. شما با داشتن یک استراتژی درست می‌توانید به سمت اهداف کسب و کار خود حرکت کنید و موفقیت خود را تضمین کنید.

در این مقاله سعی کرده‌ام تا استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را از همۀ جهات مورد بررسی قرار بدهم. همچنین تلاشم بر این بوده تا فرمت کلی تدوین آن را در قالب فایل اکسل تعریف کنم که در آخر این مقاله، می‌توانید آن را دانلود و استفاده کنید.

در ادامه پله‌های طلایی را برای تدوین یک استراتژی کارا و فوق‌العاده برای رسانه های اجتماعی با هم طی خواهیم کرد.

استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ جزئی از استراتژی بازاریابی محتوایی

همانطور که در اول ذکر شد، بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌تواند نقشی اساسی در بازاریابی محتوایی ایفا کند. چرا که با گذشت زمان کاربران رسانه های اجتماعی رفته‌رفته بیشتر شده و این اپلیکیشن‌ها تبدیل به جزئی از زندگی روزمرۀ مردم شده‌اند. در این بین، اکثر افراد صفحات برندهای محبوب خود را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و پیگیر اخبار و محصولات تازۀ آن‌ها هستند. به این دلیل همین برنامه‌ها می‌توانند در گسترش یک کسب و کار نقشی مفید ایفا کنند.

از شبکه ها می‌توان برای جذب کاربران جدید (User Acquisition)، آگاهی از برند (Brand Awareness)، ترفیع محتوا (Content Promotion)، افزایش وفاداری مشتریان (Customer Loyalty) و … استفاده کرد. در هر کدام از این مراحل، باید محتوای مناسب با آن هدف طراحی و توزیع شود که این موضوع نشان‌دهندۀ اهمیت محتوا است و باید به آن دقت شود. بدین منظور استراتژی بازاریابی شبکه های احتماعی شما باید در راستای استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد.

به طور خلاصه شما در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چند عمل اصلی دارید:

  • مشخص کردن اهداف
  • شناسایی مخاطبان
  • تدوین محتوا
  • توزیع محتوا
  • سنجش عملکرد برای بهبود

حال در ادامه سراغ پله‌های طلایی استراتژی بازاریابی محتوایی می‌رویم و در آخر یک ابزار فوق‌العاده کاربردی را به شما معرفی خواهم کرد.

پله اول: شما کجای راه هستید؟

در اولین قدم، شما باید بدانید که تابحال چه کارهایی انجام داده‌اید و نتیجۀ آن‌ها چه بوده است. ارزیابی شبکه های اجتماعی خود و ابزارهایی که برای مدیریت‌شان استفاده می‌کنید، اهمیت زیادی دارد که شما بتوانید استراتژی مناسبی را تدوین کنید. در این مرحله به چند سوال اصلی باید پاسخ بدهید:

  • از چه شبکه های احتماعی استفاده می‌کنید؟
  • فعالیت شما در این شبکه‌ها چگونه است؟
  • تابحال چه نتیجه‌ای از آن‌ها داشته‌اید؟
  • چه نوع محتوایی تا اینجا در این کانال‌ها منشتر کرده‌اید؟
  • چه ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده کرده‌اید؟
  • رقبای شما تا به امروز چه کسانی بوده‌اند؟

برای پاسخ به این سوالات باید عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار بدهید تا به دید خوبی از فعالیت‌های خود داشته باشید. داخل پرانتز این موضوع را یادآوری کنم که استراتژی به شما نشان می‌دهد که چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام بدهید؛ در نتیجه شما به ارزیابی شبکه های اجتماعی خود برای تدوین آن نیاز دارید.

ارزیابی شما باید به گونه‌ای باشد که دید خوب و واضحی از فعالیت شما را مشخص کند. همچنین باید به این نکته توجه کنید که این ارزیابی در آخر شما را برای شروع مسیر آماده خواهد کرد. در آخر باید این موارد را از ارزیابی خود برداشت کرده باشید:

  • میزان دسترسی درست به مخاطبان هدف
  • میزان ارتباط صحیح با مخاطبان هدف
  • کدام شبکه اجتماعی تابحال بهترین عملکرد را داشته است
  • نحوۀ عملکرد در پلتفرم‌های مختلف

شاید به نظر کمی پیچیده بیاید، ولی این را نظر داشته باشید که برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود، زحمت بیشتری باید بکشید و اگر مقاله را تا انتها مطالعه کنید، ابزاری را ارائه خواهم داد که همۀ این کارها را آسان خواهد کرد.

پرسونا مخاطب در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

پله دوم: پرسونای مخاطب و دریافت‌کنندگان ارزش‌های‌تان را مشخص کنید

در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در نظر گرفتن مخاطب، مهم‌ترین اصل است. چرا؟ جواب خیلی ساده است! در رسانه های اجتماعی، افراد با هم در ارتباط هستن و روابط نظیر به نظیر دارند. اگر بخواهم ساده بگویم، مادامی که شما در این شبکه ها فعالیت می‌کنید و ارتباط نزدیک و شناختی کافی از محاطبین خود ندارید، به هیچ عنوان به اهداف خود و موفقیت نخواهید رسید. رسانه های اجتماعی تنها مکانی برای انتشار اخبار و فعالیت‌ها نیست بلکه مکانی برای ایجاد ارتباطی نزدیک بین افراد، حرف زدن به آنها و معرفی محصولات مختلف است.

با این توصیفات برای ایجاد این ارتباط موثر با کاربران، باید چه کار کرد؟ این موارد را در نظر بگیرید:

  • باید مخاطب هدف خود را بشناسید
  • محتوایی باارزش برای آن‌ها تولید کنید
  • زمانی آن را منتشر کنید که در معرض دیدش باشد

خب برای اینکه این اعمال را انجام دهید نیاز دارید که پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید. از اینکه پرسونا دقیقا چیست، میگذرم تا نوشته کوتاه‌تر باشد. مواردی که شما برای پرسونا و اطلاعات دموگرافیک مخاطب در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود باید در نظر داشته باشید این‌ها هستند:

  • توزیع سنی و جنسیتی
  • محل زندگی
  • تفریحات
  • رسانه هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند
  • نیازهای اصلی و فرعی
  • ویژگی‌های شخصیتی
  • راهکارهای مشابه برای رفع نیاز
  • بهترین تجربه‌ای که شما به آن‌ها خواهید داد

احتمالا برای شما سوال پیش آمده باشد که این‌ها را از کجا جمع‌آوردی و مشخص کنید. نخست، از ارزیابی‌های پلۀ اول، اطلاعات خوبی مانند زمان‌های حضور مخاطب در شبکه های اجتماعی، محتواهای مورد علاقۀ آن‌ها یا بسیاری دیگر را می‌توان فهمید. دومین راه، دقت کردن به رفتار و مشخصات مشتریان شما تا به امروز است. کافی است کمی وقت بگذارید تا این اطلاعات را مشخص کنید.

خب حالا ما از مخاطب و فعالیت‌مان چه انتظاراتی داریم و هدف ما برای فعالیت چیست؟ برویم سراغ پلۀ سوم…

پله سوم: اهداف خود را هوشمند انتخاب کنید

در این مرحله باید مشخص کنید سعی در رسیدن به چه چیزهایی از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی هستید. همانطور که قبلا هم گفتم، فعالیت شما در شبکه های اجتماعی قسمتی از استراتژی بازاریابی محتوایی شما می‌باشد. پس باید اهدافی را انتخاب و مشخص کنید که در راستای اهداف بازاریابی محتوایی و کسب و کار شماست.

برای اینکه اهداف خود را مشخص کنیدف آن‌ها را باید در قالب S.M.A.R.T مشخص کنید. SMART دارای ویژگی‌های زیر است:

Specific: مشخص

Measurable: قابل اندازه‌گیری

Attainable: قابل دستیابی

Relevant: مرتبط

Time-Boarded: زمان‌بندی‌شده

این روش هدف‌گذاری نه تنها برای کسب و کار شما کافی است، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد خود را ارزیابی کنید و اعمالی را انجام دهید که کسب و کار شما را به موفقیت نزدیک می‌کند.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

نکتۀ دیگری که باید به آن توجه کنید این است که شما در کدام قسمت از قیف بازاریابی دیجیتال‌تان از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید و خواستار بهبود چه چیزهایی هستید. به همین منظور باید شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را مشخص کنید؛ مثلا آیا می‌خواهید آگاهی از برند (awareness) شما بالا برود یا تعداد درخواست برای خرید محصول‌تان؟

در پله نهم بیشتر در مورد KPI‌ها توضیح می‌دهم؛ چیزی که باید در این پله به آن دقت کنید، این است که در زمان تنظیم اهداف هوشمندتان، به مرحله بازاریابی، هدف اصلی خود در استفاده از شبکه های اجتماعی و KPIهای آن نیم‌نگاهی داشته باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

پله چهارم: کدام شبکه اجتماعی برای شما مناسب است؟

در پلۀ دوم، زمانی که پرسونای مخاطب خود را مشخص می‌کردید، به این نکته هم دقت کردید که مخاطبان هدف شما بیشتر در کدام شبکه احتماعی حضور دارند. این مورد مهم‌ترین نکته برای انتخاب شبکه اجتماعی مناسب است. هر جایی که مخاطب شما حضور داشته باشد، بهترین شبکه اجتماعی برای فعالیت شماست (شاید هم کلا مخاطبین هدف شما میانه‌ای با شبکه های اجتماعی نداشته باشند که در این صورت این فضا را بیخیال شود!).

به غیر از حضور مخاطب، بهتر است که به ویژگی‌ها، نکات مثبت و منفی هر شبکه اجتماعی نیز نگاهی داشته باشید:

فیس‌بوک

نکات مثبت:

  • 2.2 میلیارد کاربر فعال ماهانه
  • پلتفرم تبلیغاتی کارا
  • بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی

نکات منفی:

  • کاربران ایرانی کم‌تری دارد
  • تعداد کاربران در حال افت

اینستاگرام

نکات مثبت:

  • 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه
  • نرخ درگیری بالا
  • دسترس‌پذیری بالا برای کاربران به وسیلۀ هشتگ‌ها
  • تعداد کاربران ایرانی زیاد

نکات منفی:

  • برای محتوای متن محور مناسب نیست
  • قابلیت لینک‌گذاری به غیر از بایو وجود ندارد

توئیتر

نکات مثبت:

  • مناسب برای اخبار
  • دربرگیرندۀ موضوعات مختلف محتوایی
  • دسترس‌پذیری بالا برای کاربران به وسیلۀ هشتگ‌ها
  • 330 میلیون کاربر فعال ماهانه

نکات منفی:

  • نرخ درگیری پایین‌تر
  • محتواهای غیرکاربردی، دیده شدن برای برندها را سخت‌تر می‌کند

لینکداین

نکات مثبت:

  • 590 میلیون کاربران فعال ماهانه
  • بهترین شبکه احتماعی برای کسب و کارهای B2B
  • دسترسی به محتوای خوب B2B

نکات منفی:

  • نرخ دسترسی به مشتریان روزانه کمتر است

پس از اینکه شبکه اجتماعی مورد نظر کاربران هدف‌تان را مشخص کردید، سعی کنید در 1 یا 2 شبکه فعالیت مستمری داشته باشید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

پله پنجم: صدا و پرسونای برند خود را مشخص کنید

شما که هستید؟ مخاطبان‌تان شما را چطور می‌شناسند؟ این سوال‌ها نشان‌دهندۀ صدای برند شماست. این صدا و پرسونای برند شما چیزی است که در ذهن مخاطب نسبت به شما شکل می‌گیرد. برای مثال شما طرفدار حقوق حیوانات هستید و بخشی از سودتان را صرف این امور می‌کنید. در این صورت شما برندی خیرخواه شناخته می‌شوید.

در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما باید مشخص کنید که با چه لحنی با مخاطبان خودتان ارتباط برقرار خواهید کرد و چطور شناخته خواهید شد. برای مشخص کردن این‌ها به چند مورد زیر دقت کنید:

  • شبکه اجتماعی که در آن فعالیت خواهید کرد
  • پرسونای مخاطب‌تان
  • محصول، خدمت و ارزشی که ارائه می‌دهید
  • نوع برند شما
  • لحن و صدای برندهای رقبا

برای مثال، اگر محصول شما، سروسی خاص (saas) است و به درد شرکت‌های گوناگون می‌خورد،شاید پست‌های شاد و خنده‌دار در اینستاگرام با لحنی طنزآمیز برای شما مناسب نباشد، ولی فعالیت شما در لینکداین و انتشار مقالات علمی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری داشته باشد.

خب آیا رقبای تجاری خودمون رو فقط باید در این مرحله زیر نظر داشته باشیم؟ نه! برویم سراغ پلۀ ششم و نظارت بر رقبا.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی | سینا حسینی

پله ششم: رقبای خود تحت نظر بگیرید

بازار نمایان‌گر میدان جنگ است و برای پیروزی در آن هم نیاز به استراتژی دارید. ولی جنگ شما با رقیبان تجاری‌تان است و نباید از آن‌ها غافل شوید. (یک نکته را هم در نظر بگیرید در تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی نیز، رقیبان‌تان را بررسی کرده‌اید.) شما با بررسی رقیبان خود، می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید، فرصت‌های مختلف را شناسایی کرده و به طور موثرتری در بازار حضور پیدا کنید.

آنالیز رقبا در استراتژی شبکه های اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که نقاط ضعف و قوت رقیبان‌تان را مشخص کنید. برای مثال یکی از رقبای شما در توئیتر فعالیت خوبی داشته ولی اینستاگرام خود را به امان خدا رها کرده است. در این صورت فرصت خوبی برای شما به وجود آمده است که از اینستاگرام به عنوان یک کانال موثر استفاده کنید.

پله هفتم: چه محتوایی، چه زمانی و در کدام شبکه اجتماعی منتشر خواهد شد؟ (تقویم محتوا)

خب رسیدیم به معرفی سوخت استراتژی شبکه های اجتماعی؛ محتوا. این را بگویم که از نظر من محتوا پادشاه نیست! ولی محتوا همه چیز است؛ عنصری بسیار حیاتی که باید آن را خلق یا تولید کنید. در پله اول شما شبکه های اجتماعی خود را ارزیابی کردید. در آن مرحله شما می‌توانید مشخص کنید که چه محتوایی در چه ساعت‌هایی و در کدام کانال‌های‌تان بازخورد بهتری داشته و بیشتر دیده شده است. همینطور می‌توانید از سرویس‌های مختلفی مانند نوین‌هاب، بافر (Buffer)، هوت‌سوئیت (Hootsuite) یا دیگر ابزارها برای فهمیدن این زمان‌ها و تشکیل تقویم محتوا استفاده کنید.

تقویم محتوا به شما نشان می‌دهد که چه محتوایی را کجا و در چه زمانی منتشر باید بکنید. در پلۀ یازدهم (معرفی قالب اکسل استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی) این تقویم را برای شما آماده کرده‌ام. مواردی که در این پله باید به آن‌ها توجه کنید، استراتژی محتوایی شماست. محتوای شبکه های اجتماعی اصولا از چند مورد زیر خارج نیست:

  • محتوای ویدیویی
  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای تولید شده توسط کاربران (User Generated Content)

بسته به استراتژی محتوایی و شبکه های اجتماعی شما، باید از این انواع محتوا به درستی استفاده کنید. برای مثال ممکن است شما یک تم رنگ را برای صفحۀ اینستاگرام‌تان انتخاب کنید یا شاید بخواهید یک عکس به خصوص را در قالب نُه پست مختلف در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

استراتژی شبکه های اجتماعی

در تدوین تقویم محتوا به چند نکته توجه کنید:

  • برای اینکه محتوای شما خسته کننده و تکراری نشود، انواع مختلف محتوا را در نظر بگیرید.
  • در تقویم محتوا کمپین‌های مقطعی، رویدادها و مناسبت‌ها را مشخص کنید و برای تولید محتوا متناسب با آن‌ها آماده باشید.
  • فرکانس انتشار محتوا را در نظر بگیرید. مثلا 3 الی 5 توئیت در روز یا روزانه 2 استوری در اینستاگرام.
  • اهداف و KPIهایی که مشخص کرده بودید را در نظر بگیرید. مشخص کنید که هدف و شاخص مورد نظر شما از انتشار هر گونه محتوا چیست. این کار باعث می‌شود که بتوانید رشد و عملکرد خود را اندازه بگیرید.
  • ابزارهایی که برای مدیریت اکانت‌های خود مشخص می‌کنید را مشخص کنید تا تیم کارشناسی راحت‌تر بتواند از این تقویم استفاده کند.

داخل پرانتز اگر بخواهم منبع فارسی خوبی برای استراتژی بازاریابی محتوایی معرفی کنم، وبسایت یاور مشیرفر است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ تمام چیزی که لازم داریم

نکات زیر مهم‌ترین نکاتی هستند که باید به آن‌ها در تولید، خلق و انتشار محتوا دقت کنید:

  • خلاق باشید.
  • از محتوای منتشر شده توسط کاربران استفاده کنید.
  • از تمام ظرفیت‌های شبکه اجتماعی استفاده کنید.
  • تداوم انتشار محتوا را حفظ کنید.
  • محتوای دیروزتان از محتوای امروزتان بهتر و بهینه‌تر باشد.
  • بین کانال‌های اجتماعی مورد استفاده خود توازن برقرار کنید.
  • برای هر محتوا هدفی داشته باشید.
  • تبلیغ نکنید! ارزش خلق و منتقل کنید.
  • هر محتوا توانایی ایجاد یک جریان رفتاری در کاربر دارد. می‌توانید از محتوای منتشر شده برای کشاندن کاربر به وبسایت‌تان استفاده کنید و با تکنیک‌های بازاریابی و تجربه کاربری خوب، فروش داشته باشید.

در این مورد هم می‌توانید به اپیزود بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی پادکست سفر محتوا گوش دهید و از آن استفاده کنید.

پله هشتم: تزریق محتوا را شروع کنید

حالا نوبت به انتشار و توزیع محتواست. محتوایی که در تقویم محتوای خود مشخص کرده‌اید را خلق یا تولید کنید و انتشار دهید. در این پله نکاتی که باید محتوایی که تولید می‌کنید، باید با فضای شبکه اجتماعی مورد نظرتان هم‌خوانی داشته باشد. اینستاگرام محتوایی شاد و سرگرم‌کننده، توئیتر محتوایی جدی، خبری و متفاوت، لینکداین محتوایی جدی و علمی می‌طلب. در حالت کلی سعی کنید محتوایی جذاب و درگیر کننده منتشر کنید و از طریق آن با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

بیش از این نمی‌خوام با نوشتن در مورد محتوا، مقاله را طولانی کنم؛ چرا که خود مقاله‌ای جدا می‌طلب که اگر فرصتش پیش بیاید، آن را هم خواهم نوشت. برویم سراغ پله بعدی و بازی با داده‌ها.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

پله نهم: عملکرد خود را ارزیابی کنید

کدام پله را جا انداخته‌اید؟ کدام پله را سریع و با بی‌خیال؟ اگر خودتان ندانید و سریع و بی‌خیال عمل کردن، ضرر مهلکی به کسب و کار شما بزنید چه؟ برای همین است که باید حواسمان به عملکردمان باشد، آن را رسد و داده‌های مربوط شبکه های اجتماعی را دریافت و بررسی کنیم.

تعداد لایک و فالو شاخص‌های درست و کاملی برای ارزیابی موفقیت شما نیست. در واقع باید شاخص‌هایی که همراستا با اهداف‌تان هستند را بررسی و مورد ارزیابی قرار بدهید.

بسیاری ار کسب‌و‌کارها هستند که به شبکه های اجتماعی دیدی یک‌طرفه دارند و گمان می‌کنند که اگر روزانه پست یا استوری بگذارند و چند توئیت کنند، کافی است. این یک باور به شدت غلط است. همانطور که در اوایل متن گفتم، شبکه های اجتماعی برای ارتباط افراد با یکدیگر ساخته شده‌اند. کسب و کارهایی که ارتباط کارآمد و مداوم با مخاطبین خود را در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود هدف قرار می‌دهند و این عملکرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، به طبع نتیجه بهتری می‌گیرند.

انواع شاخص های کلیدی عملکرد

  • شاخص های کلیدی عملکرد کیفی (qualified kpi)
  • شاخص های کلیدی عملکرد کمی (quantified kpi)

شاخص های کیفی غیر عددی هستند و اندازه‌گیری آن‌ها معمولا کار راحتی نیست. برای مثال لحن حرف زدن مخاطبانی که پست‌های شما را بازانتشار کرده‌اند.

شاخص های کلیدی عملکرد کیفی (qualified kpi)

شاخص کلیدی عملکرد کیفی مورد ارزیابی در بازاریابی شبکه های اجتماعی، آنالیز احساسی (semantic analysis) است. اگر بخواهم با مثال توضیح دهم، شما پستی را در نظر بگیرید که پنج هزار لایک و سه هزار کامنت دارد، در نگاه اول، به نظر می‌رسد که نتیجه مطلوبی از پست برداشت شده است ولی اگر تمام آن سه هزار کامنت فحش و بد و بیراه باشند چه؟ عملکرد کاملا برعکس شد! در نتیجه احساس کاربران را نیز باید مورد ارزیابی قرار بدهیم. این کار باعث می‌شود بتوانیم پرسونای آن‌ها را بهبود ببخشیم و رفته رفته محصولاتی باب طبع آن‌ها تولید و عرضه کنیم.

شاخص های کلیدی عملکرد کمی (quantified kpi)

شما با استفاده از این شاخص‌ها می‌توانید میزان نزدیک شدن به اهدافتان را مشخص کنید. به این صورت که اگر خواستار افزایش آگاهی از برندتان (brand awareness) می‌توانید میزان فالوور، لایک و کامنت خود اندازه بگیرید. در نتیجه باید نسبت به اهدافی که دارید، شاخص‌های مختلفی را ارزیابی کنید. در زیر چند شاخص مهم را برای شما آورده‌ام:

  • followers
  • average weekly activity
  • engagement rate
  • impression
  • comment
  • like
  • retweets
  • shares
  • mentions
  • clicks
  • Profile Visits
  • Active Followers
  • reach
  • customers
  • directs
  • conversion rate

در پله یازدهم و قالب اکسلی که برای شما آماده کرده‌ام، می‌توانید از این شاخص‌ها استفاده کنید و آن‌ها را آنالیز کنید. برای دریافت مقدار این‌ها می‌توانید از همان شبکه اجتماعی که در آن فعالیت دارید یا ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کنید.

پله دهم: از خوب به عالی!

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی، سند ثابتی نیست که با یک‌بار نوشته شدن و اجرا شدن، نتیجۀ مطلوبی برای شما داشته باشد. دائما باید آن را بروز کنید، مورد بررسی قرارش بدهید، نقاط ضعفش را بپوشانید و نقاط قوتش را تقویت کنید. شما نمی‌توانید از اول استراتژی عالی‌ای تدوین کنید؛ پس آن را خوب تدوین کنید و پله به پله تبدیل به یک سند عالی کنید.

به این توجه کنید که کدام یک از اعمال‌تان باعث دریافت نتیجۀ خوب شده و کدام یک از آن‌ها نتیجه بدی به همراه داشته است. همانطور که در انتشار محتوا تداوم مهم است، به‌روز‌رسانی این سند نیز مهم است؛ چراکه این هم محتوایی است برای خودِ شما.

پله یازدهم: استفاده از یک ابزار به‌دردبخور: اکسل!

تمام این پله ها را باهم گذراندیم و نوبت به استفاده از آن‌ها رسیده است. به شخصه کار با اکسل را ترجیه می‌دهم؛ چراکه امکانات کاملی دارد و به راحتی به آدم کمک می‌کند. به همین منظور اکسلی را آماده کردم 11 صفحه دارد و تلاش کرده‌ام که تمامی ابعاد استراتژی شبکه های اجتماعی را شامل شود. علاوه بر این ده پلۀ گذشته، موارد دیگری، مانند تیم، سیاست‌های فعالیت و پلن واکنش سریع که در اکسل آماده. نیازی به نگرانی نیست! تمامی صفحات یادداشت‌هایی دارند که شما را در تدوین بهتر استراتژی یاری می‌کنند. برای مشاهدۀ فایل بر روی این لینک یا عکس زیر کلیک کنید: تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

حالا زمان شروع است. دست به کار شوید و اهداف خود را تنظیم کنید.

social media marketing strategy template

مخلص کلام

بازاریابی شبکه های اجتماعی رفته‌رفته اهمیت بالایی به خود می‌گیرد، چرا که با گذر زمان این اپلیکیشن‌ها محبوبیت زیادی کسب می‌کنند. با این وجود کسب و کارهای مختلف می‌توانند با ورود به این فضاها، محبوبیت بیشتری بین کاربران و مخاطبین خود کسب کرده و فروش بهتری داشته باشند. استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا عملکرد حساب‌شده و قدرتمند داشته باشد. در این مقاله سعی کردم تا ابعاد مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی را پوشش بدهم.

شما با داشتن استراتژی صحیح و درست، می‌توانید در هر مرحله از کارتان مشتریان جدید را جذب و نگهداری کنید. کافی است که در رسانه‌های اجتماعی خلاق باشد، محتوای خوب و با ارزشی تولید کنید و ارتباط خوبی با مخاطبین خود برقرار سازید. از خوب شروع کنید و به سمت عالی حرکت کنید.

امیدوارم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. اگر این مقاله را خواندید،اشکالی در محتوا بود خوشحال می‌شوم که  به من گوش زد کنید و همچنین خواندن نظرات شما به من انرژی می‌دهد تا مطالب بیشتری را منتشر کنم.

2 دیدگاه برای “11 پله طلایی در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

  1. blank
    علی گفته:

    مطلب خوبی بود
    لطفا یه بار دیگه کل مطلب رو ویرایش کنید خیلی جاها روان و کامل نیست بعضی از کلمات را از قلم انداخته بودید.
    ممنون موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *